Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL - často kladené otázky

Asfaltový strešný šindeľ Katepal1.  Stačia škáry medzi podhľadovými doskami pri sedlovej streche na zabezpečenie dostatočného vetrania strechy?

Nestačia. Vetracie škáry pod odkvapmi zabezpečujú náhradný vzduch pre vetranie. Odvetrávacie otvory musia byť umiestnené čo najvyššie, alebo tiež napr. v štítových trojuholníkoch, pod hrebeňom alebo alternatívne sa môžu na hrebeň inštalovať podtlakové ventilátory či hrebeňové odvetranie. Pokiaľ nie sú na streche vetracie otvory, ktoré sa následne pri pokládke asfaltového (bitúmenového) strešného šindľa KATEPAL osadia odvetrávacími prvkami, hromadí sa v hornej časti vetracieho priestoru strechy teplý a vlhký vzduch, z ktorého sa pri studenšom počasí kondenzuje vlhkosť do drevenej konštrukcie. Je teda zásadné a nutné strechu týmito prvkami odvetrať, aby modifikovaný strešný šindeľ plnil správne svoju funkciu.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL2.  Prečo je význam parozábrany zdôrazňovaný vo všetkých návodoch? 

Obyčajne asi polovica problémov so strechou súvisí s inými príčinami ako s hydroizoláciou alebo so zatekaním. Problémy s kondenzáciou vlhkosti v strešnej konštrukcii sú veľmi časté. Pokiaľ sa v strešnej konštrukcii používa tesná parozábrana (aj tesnenie priechodiek musí byť parotesné), je možné takéto problémy skoro úplne odstrániť. Pokiaľ nie je úplne efektívne vybudované odvetranie strešnej konštrukcie, musí byť parozábrana v pôdnom priestore o to tesnejšia. Pri strechách, v ktorých konštrukcii je použitá tepelná izolácia a nie je správne vybudované odvetranie strechy a tiež vykonaná parozábrana, môže v krajných prípadoch dôjsť až k roztekaniu vrchného asfaltového šindľa. A to z dôvodu, že stúpajúca vlhkosť, ktorá pri povrchovej vrstve kondenzuje, nasiakava do izolácie, ktorá v prvej fázy stráca tepelne izolačné vlastnosti, navyše zostáva navlhnutá a pri letných vysokých teplotách a prehriatí strešnej konštrukcie dochádza doslova k odparovaniu tejto vlhkosti. Tým abnormálne stúpne teplota povrchovej vrstvy, ktorá v tomto dôsledku môže mäknúť alebo v krajných prípadoch púšťať asfaltové kropaje.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL3.  Ako správne pripevniť hrubé dosky s perom a drážkou na priehradové nosníky či krovy?

Každá doska s perom a drážkou sa musí pribiť dvoma dostatočne dlhými galvanizovanými klincami (obyčajne 75 mm) na každý priehradový väzník alebo krov. Pri suchom drevenom materiály je potrebné nechať malé medzery (1–2 mm) medzi doskami kvôli napúčaniu dreva, pretože drevo napúčiava a zmršťuje sa (šírka aj hrúbka) až o 5-10 % pri kolísaní poveternostných podmienok. Spoje dosiek musia byť vykonané na priehradových nosníkoch, pokiaľ nie sú použité dosky so štvorstrannou perodrážkou. Pokiaľ sa používajú dosky, ktoré majú pero a drážku na koncoch, nesmú byť spoje medzi priehradovými nosníkmi vedľa seba, ale medzi jednotlivými spojmi musia byť 2-3 celistvé dosky

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL4.  Je možné nahradiť drevené dosky s perom a drážkou iným materiálom?

Namiesto dosiek s perom a drážkou možno pod asfaltové strešné šindle použiť proti vlhkosti odolné stavebné dosky (napríklad OSB dosky, multifunkčné panely či preglejky) a za určitých podmienok aj hrubé dosky bez pera a drážky.
Pri použití hrubých dosiek môže sukovitosť alebo sklon vlákien materiálu pôsobiť problémy. Pri dimenzovaní a inštalácii proti vlhkosti odolných stavebných dosiek je potrebné dodržiavať návody výrobcu a najdôležitejším faktorom je hrúbka dosiek tak, aby  bola zabezpečená statická únosnosť pre dané snehové pásmo. Dosky bez pera a drážky musia byť silnejšie ako dosky s perom a drážkou, pretože sa dosky vzájomne nepodopierajú. Na doskách bez pera a drážky tiež ľahko vznikajú nerovnosti pri „skrútení“ dosiek počas vysychania, ktoré môže šindeľ KATEPAL kopírovať. Podklad by mal byť čo najsuchší a najrovnejší.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL5.  Je potrebné odstraňovať sneh zo strechy?

Obyčajne nie je potrebné odstraňovať sneh zo striech obytných budov (rodinných, radových a poschodových domov), pokiaľ je ako krytina použitý asfaltový strešný šindeľ, ktorý má drsnejší povrch. Konštrukcie používané pre strechy takýchto budov vydržia bez problémov zaťaženie snehom. Nie je potrebné odstraňovať sneh ani kvôli riziku padania snehu, pretože sneh nekĺže po asfaltovom šindľovom páse s drsnejším povrchom. Pri strechách, ktorých krytinou sú škridle alebo plech, vznikajú situácie, kedy kvôli bezpečnosti osôb na ulici alebo na dvore je potrebné odstrániť sneh zo strechy, pretože inak môže sneh dokonca ohroziť život osôb, pohybujúcich sa okolo budovy.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL6.  Je potrebné vymeniť hrubé podkladové dosky, na ktorých sú nerovnosti a ohnutia, keď sa existujúca krytina nahrádza bitúmenovými pásmi alebo strešnými šindľami?

Pokiaľ  je možné inštalovať pod dosky medzi všetkými priehradovými nosníkmi dosky vhodnej veľkosti (dosky, 50x50 fošne apod.) a naskrutkovať do nich každú dosku, možno nerovnosti odstrániť , a v tom prípade nie je potrebné dosky meniť. Ale pokiaľ sú dosky zhnité, je samozrejme potrebné ich vymeniť. V každom prípade je dobré, aby bol povrch čo najrovnejší. Bežným štandardom pri rekonštrukciách je už teraz strhnutie existujúcej krytiny, na staré nerovné debnenie natiahnutie kontaktnej difúznej fólie, inštalácia kontralát na krokvy či priehradové väzníky a vybudovanie nového debnenia. Tým sa vytvorí vetracia medzera, ktorá by mala byť najmenej 5 cm a tiež ideálne rovné podkladové debnenie, na ktoré je môžné potom bezproblémovo nainštalovať asfaltové (bitúmenové) strešné šindle KATEPAL.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL7.  Prečo musia klince prejsť skrz celé podkladové dosky?

Ak špička lepenkového klinca zostane vo vnútri podkladovej dosky, začne klinec postupne vystupovať z dosky kvôli napúčaniu a zmršťovaniu dreva spôsobenému kolísaním vlhkosti a klinec tak začne narušovať celistvosť celoplošného lepenia. V krytine z bitúmenových strešných šindľov sa príznaky (zatekanie) začínajú vyskytovať obyčajne po 10-15 rokoch. Pri použití bitúmenových (asfaltových) strešných šindľov, ktorých životnosť je desiatky rokov (40-60 rokov), môže chybne zvolená dĺžka klincov znížiť životnosť strechy v najhoršom prípade o desiatky rokov.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL8.  Prečo sa šindle nesmú pribíjať pri hornom okraji?

Šindle sa pribíjajú nad zárezom, kde klince prejdú skrz dva šindle a súčasne pritlačia lepkavý povrch šindľa pevne k povrchu predchádzajúceho šindľa. Tým sa zabezpečí zalepenie, každý šindeľ sa teda pribije 8 klincami (4 klince pribijú vlastný pás a 4 klince prebitím v ďalšej vrstve) a teda nehrozí roztrhnutie šindľov okolo klincov a vytrhnutie šindľového pásu. Pokiaľ sa šindle pribijú pri hornom okraji, môže byť výsledkom roztrhnutie tenkého (plocha bez lepidla) horného okraja počas búrky, kedy sa môže uvoľniť celý pás alebo viac pásov.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL9.  Prečo sa asfaltové strešné šindle KATEPAL nesmú inštalovať na strechy s menším sklonom ako 1:5 – teda 12°?

Na strechách s menším sklonom ako 1:5=12° môže vznikať tlak vody, pri ktorom nemožno zaručiť vodotesnosť konštrukcie. Na strechách s menším sklonom sa používajú krytiny s tesnými spojmi – modifikovanými natavovacími pásmi.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL10.  Prečo je potrebné na všetkých strechách použiť hydroizolačnú vrstvu?

Aj na príkrejších strechách, ktoré majú nainštalované modifikovaný strešný šindeľ KATEPAL s celoplošným lepením, sa môžu vyskytnúť situácie, kedy voda nemôže normálne odtekať zo strechy. Takéto situácie sú typické na jar pri topení snehu. Vtedy môžu sneh a ľad zabrániť odtekaniu vody a tlak nahromadenej vody tak pôsobí na spoje asfaltových strešných šindľov. Voda pretekajúca spojom by sa mohla dostať k podkladovým doskám a spôsobiť ich napúčanie a tiež pretečenie do strešného plášťa a podkrovia, keby pod šindľami nebol podkladový pás. Podobný jav môže nastať pri lejaku a pri silnom vetre. Vplyvom vetra môže voda aj na príkrej streche stúpať smerom nahor a pôsobiť tlak na spoje. Rôznorodé strechy podľa terajšieho stavebného štýlu zvyšujú výskyt rôznych rizík pri realizácii detailov. Správne nainštalované podkladové vrstvy KATEPAL ( LiteBase 500 a UltraBase U-EL 60/2200 ) zabezpečujú aj v týchto prípadoch vodotesnosť strechy, a to aj vďaka tomu, že majú navyše oproti konkurenčným materiálom samolepiaci okraj.     

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL11.  Ako sa môže odstrániť mach zo strešných šindľov?

Pri určitých podmienkach začne na bitúmenových strešných šindľoch rásť mach. Usadanie lišajníkov je pri asfaltovom strešnom šindli KATEPAL menšie, vzhľadom k modifikácii šindľa a lepšie zalisovanému vrchnému posypu, ktorý je oproti oxidovaným šindľom omnoho hladší. Pravdepodobnosť výskytu machu je väčšia, ak je v bezprostrednej blízkosti strechy veľa stromov. Vplyv majú aj hodnota pH okolitej pôdy a vegetácia v okolí. Povrch strešného šindľa je z kameňa a na kameňoch a skalách rastie mach aj v prírode. Je však potrebné pravidelne mach zo strechy odstraňovať. Prvým krokom je kefovanie na jar alebo na jeseň (nie pri teplom počasí v lete). Pokiaľ toto odstránenie nestačí alebo sa nepodarí, môže sa mach odstrániť aj chemickými prostriedkami. Pretože existujú rôzne druhy machov, nepôsobia rovnaké prostriedky na všetky druhy (máme rôzne skúsenosti). Prostriedky určené k odstráneniu machu sa môžu kúpiť v špecializovaných predajniach so stavebnou chémiou. Takéto prostriedky sú napr. Machstop, Boracol 10 Rh a Homeenpoisto1 (Tikkurila) a ďalšie bežne dostupné prostriedky na danom trhu. Poprípade je možné použiť aj skalicu modrú.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL12.  Strešné šindle fungovali dobre 12 rokov, prečo sa teraz niekde vyskytuje zatekanie?

Pravdepodobná príčina je použitie príliš krátkych lepenkových klincov alebo sponiek, tieto používať neodporúčame vôbec. Pokiaľ špičky klincov (alebo sponiek) neprejdú doskou, začínajú klince vystupovať z dosiek kvôli kolísaniu vlhkosti dreva (napúčanie a zmršťovanie). Zalepenie na rohoch šindľov sa začína postupne uvoľňovať. Voda sa dostáva pod šindeľ a ďalej cez klince do dosiek, ktoré napúčajú a problém sa zhoršuje. Odporúčame kontaktovať technické poradenstvo firmy PROKOM SR s.r.o..

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL13.  Je možné používať na vnútorných rohoch alebo pri lemovaní komína úžľabinové pásy?

Na vnútorných rohoch a pri lemovaní komína sa môžu použiť úžľabinové pásy Super-Pintar (70 cm široký bitúmenový pás, dĺžka role 10 m). Na vnútorných rohoch a pri lemovaní komínov sa nesmú používať univerzálne odkvapové¬/hrebeňové pásy. Presnejšie návody sú v baleniach a na našej domovskej stránke oficiálneho predajcu.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL14.  Prečo nie je odporúčané na úžľabie používať oceľ a obdobné materiály?

Na konštrukciu úžľabia sa musí použiť podkladová vrstva, lepidlo a úžľabinový pás podľa návodu. Plech nesmie byť inštalovaný do úžľabia. Dôvodom k tomu je veľký koeficient tepelnej rozťažnosti kovu. Povrchová teplota strechy môže kolísať až o 130 stupňov medzi horúcimi dňami v lete a najväčšími zimnými mrazmi. Veľké tepelné výkyvy plechov pôsobia silné zaťaženie na pripevnenie plechov a na zalepenie pásov na plechy. V úžľabiach sa tiež zhromažďuje najviac snehu a ľadu, a tým sa kumuluje príliš veľa zaťažovacích činiteľov v miestach, kde tiež tečie najviac vody. V prípade použitia oceľových materiálov je v mieste úžľabia veľmi častým javom prienik vlhkosti do podstrešnej konštrukcie.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL15.  Prečo nemôže byť pás pri dolných a štítových hranách jednoducho ohnutý cez okraj a pribitý k nemu?

Dôvodom sú dlhoročné zlé skúsenosti a to, že takto vyhotovený okraj nevydrží do konca životnosti terajších bitúmenových výrobkov. Klince pribité do podkladovej dosky pri dolnom odkvape vystupujú z dreva a pás ohnutý cez okraj sa potom môže ľahko roztrhnúť. Cez uvoľnený klinec sa potom voda kvapkajúca cez okraj dostane ku krajnej doske, ktorá postupne zhnije. Bezvýhradne odporúčame použitie oceľových odkvapníc pri dolných a tiež pri štítových okrajoch.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL16.  Prečo majú byť použité pri odkvape univerzálne odkvapové/hrebeňové pásy?

Vždy odporúčame použitie originálnych odkvapových / hrebeňových pásov. S krátkym (1 m) odkvapovým pásom sa navyše lepšie manipuluje a lepšie sa tiež inštaluje rovno podľa odkvapovej línie. Odkvapový pás je vlastne strešný šindeľ s rovnými okrajmi, ktorého spoje sa pokryjú ďalšou vrstvou šindľov. Odkvapovými pásmi sa tiež ušetrí materiál, pretože sa strata materiálu zmenšuje tým, že sa z „nadbytočných“ odkvapových pásov urobia zalomením a roztrhnutím hrebeňové pásy (3 ks). Obrovskou výhodou je tiež veľká lepiaca plocha, ktorá zabráni prieniku vzlínajúcej vody v zimnom období pri zamrznutí odkvapov.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL17.  Je možné urobiť dolný okraj bez odkvapnice?

Dolný okraj je možné urobiť aj bez odkvapnice napr. použitím odkvapu tradičného typu. V tom prípade sa na okraj pripevní doska s pologuľatým prierezom, okolo ktorého sa ohne kus (35 cm) vystrihnutý z povrchového pásu (Super-Pintari – úžľabinový pás). Neodporúčame ohnutie pásu zo strechy priamo cez okraj a jeho pribitie na predný okraj dosiek. Takéto riešenie nie je v súlade s našimi záručnými podmienkami.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL18.  Je možné inštalovať strešné šindle v zime alebo inokedy za chladného počasia?

V zásade by sa inštalácia šindľov mala vykonávať pri teplých podmienkach a minimálna teplota by nemala klesnúť pod 5°C, kedy aj výsledok bude určite najlepší. Niekedy je však potrbné vykonať inštaláciu aj pri chladnejších podmienkach. Vtedy je potrebné zohľadniť nasledujúce:
1)    Asfaltové strešné šindle sa bez zahrievania lepkavých povrchov nezlepia skôr ako nasledujúce leto.
2)    Strešné šindle môžu v niektorých miestach kvôli tuhosti spôsobenej zimou zostať čiastočne uvoľnené od dolného šindľa, a tým lepkavý povrch môže vyschnúť a zoxidovať, čo zabráni riadnemu zlepeniu bez zahrievania.
3)    Obyčajne sa šindle na strechách orientovaných na juh a na západ zlepia bez problémov nasledujúce leto, ale v zlepený šindľov najmä na strechách orientovaných na sever sa môžu vyskytnúť problémy. Je potrebné pri najbližšej príležitosti a teplom počasí tieto odlúčeniny  opraviť dotlačením šindľov k sebe, poprípade použiť aj lepidlá KATEPAL K-36.
4)    Utesnenie priechodiek, lemov, vnútorných rohov atď. miest, kde je potrebné použiť tesniace lepidlo K-36, je veľmi ťažké. Ak stavba strechy bude vykonaná na jeseň alebo v zime, odporúčame inštalovať len podkladovú vrstvu a vykonať inštaláciu strešných šindľov až na jar alebo v lete.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL19.  Je možné nechať na streche cez zimu len podkladovú vrstvu?

Pokiaľ sa ako podkladový pás používajú originálne podkladové vrstvy – LiteBase 500 a UltraBase U-EL 60/2200, je možné nechať na streche cez zimu iba tieto podkladové pásy. Odporúča sa ale použiť špeciálne opatrenia na zaistenie nepoškodenosti pásov na streche – prebitie spojov strešnými latami a podobne.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL20.  Stačí stará bitúmenová plsť („handrová lepenka“) ako dostatočný podklad pre strešné šindle?

Bitúmenová plsť z žiadnom prípade nie je dostatočná ako podkladová vrstva a dokonca sa priamo neodporúča na streche nechávať, pretože je nasiakavá a zadržiava v strešnej konštrukcii vlhkosť. Plná záruka na 15 rokov pre bitúmenový strešný šindeľ KATEPAL platí však iba pri použití v inštalačnom návode určene podkladové vrstvy.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL21.  Ako možno najlepšie inštalovať strešné šindle na príkru strechu?

Pohyb na príkrej streche je obtiažny a rebríky a lešenie prekážajú pri inštalácii strešných šindľov.
Jednoduchý spôsob ako urobiť protisklzové zábrany je uvedený nižšie:
1.    Lešenie sa oprie o dolný odkvap a jeho pomocou sa pokrytie strechy vykoná tak vysoko, ako to ide.
2.    Na už nainštalované strešné šindle sa pripevní rovná fošňa (50x100), uprostred ktorej sú vopred prevŕtané 10 mm diery presne po 1000 mm. Tieto diery sa umiestnia k rohom (lalokom) určitej rady šindľov. Dotyčné šindľové laloky sa ohnú nahor a fošňa sa pri týchto ohnutých rohoch zaskrutkuje skrutkami 8x80 mm do podkladových dosiek skrz dolné šindle. Je dôležité utiahnuť skrutky tak, aby sa fošňa vôbec nehýbala. Pri šliapnutí na fošňu je dôležité byť opatrný, aby sa ohnuté rohy šindľov nepoškodili. Podobné fošne sa pripevňujú po vhodných vzdialenostiach pri pokračovaní v práci smerom nahor. Keď je prvá strana strechy hotová až k hrebeňu, odstraňujú sa fošne postupne smerom dole. Diery, ktoré zostanú pod rohmi šindľov sa utesnia lepidlom K-36. Zlepenie šindľov je potrebné skontrolovať, najmä vtedy, keď sa na lepkavom povrchu zachytili nečistoty alebo keď bol roh dlho ohnutý nahor. Druhá strana strechy sa urobí rovnakým spôsobom a fošne sa odstraňujú až po inštalácii hrebeňového krytia.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL22.  Sú snehové zábrany potrebné pri bitúmenovej krytine?

Obyčajne nie sú snehové zábrany pri bitúmenovej krytine potrebné ani na príkrej streche. Ale pokiaľ sú snehové zábrany uvedené vo výkresoch stavebného povolenia, môže stavebný úrad odôvodnene vyžadovať ich inštaláciu, rovnako ako inštaláciu ostatných vecí, uvedených vo výkresoch. Pokiaľ je strešný materiál iný ako v pôvodnom pláne, je potrebné vziať do úvahy aj ostatné veci súvisiace so zmenou. Inak povedané, ak bude plechová krytina vymenená za bitúmenovú, je vhodné odstrániť snehové zábrany aj z výkresov.
Na strechách s bitúmenovými pásmi a bitúmenovými šindľami sa padaniu snehu zabráni drsnejším povrchom. A to dokonca tak účinne, že aj keby sme chceli, aby sneh zišiel dole, nejde to inak ako fyzicky  alebo topením.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL23.  Prečo Katepal neodporúča inštaláciu snehových zábran na bitúmenovú strechu?

Účelom snehových zábran je zabrániť padaniu snehu a ľadu zo strechy. Pretože sneh a ľad nezídu dole po bitúmenovej krytine, je úplne zbytočné vŕtať diery do neporušenej strechy. Snehové zábrany sa obyčajne umiestňujú blízko odkvapu, kde tečie najviac vody a kde sa tiež zhromažďuje ľad, ktorý zabraňuje v odtoku vody. Tak prečo by sa mali robiť zbytočne diery do izolácie v oblasti, ktorá je z hľadiska tesnosti najkritickejšia? Odporúčame používať snehové zábrany len na kritických miestach ako sú schody, miesta nad chodníkmi apod..

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL24.  Aký je správny smer inštalácie podkladovej lepenky?

Lepenka sa môže inštalovať ako vodorovne, tak zvisle. Najdôležitejšie je, aby boli spoje tesné. Aby boli spoje tesné, musia byť pásy vedľa seba rovné a rovnako napnuté. Na príkrych strechách odporúčame zvislú inštaláciu kvôli zabráneniu vzniku priehybov.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL25.  Čo je príčinou malých záhybov pri vodorovne inštalovanej podkladovej lepenke?

Pri vodorovnej inštalácii je pripevnenie pásov úplne rovno veľmi ťažké – čím príkrejšia je strecha, tým ťažšie to je. Na príkrej streche je tiež napínanie pásu vo vodorovnej polohe ťažké. Preto vznikajú malé záhyby, keď pás zostane napríklad aj len trochu voľný alebo nerovný.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL26.  Prečo je SBS modifikovaný bitúmen lepší ako oxidovaný bitúmen?

Modifikovaný bitúmen je bitúmen obohatený syntetickým kaučukom. Na modifikovanie sa používa SBS elastomér. Modifikovaný bitúmen je elastický aj pri studených podmienkach (preťaženie pri pretrhnutí pri 30 stupňovom mraze je pri väčšine výrobkov cez 30%), vydrží UV žiarenie podstatne lepšie ako oxidovaný bitúmen a jeho bod mäknutia je vyšší ako pri oxidovanom bitúmene. Životnosť modifikovaných výrobkov je vo veľa prípadoch až dvojnásobná v porovnaní s výrobkami z oxidovaného bitúmenu. V súčasnej dobe vyrába Katepal všetky bitúmenové pásy a bitúmenové strešné šindle z SBS modifikovaného bitúmenu.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL27.  Ako je to s názvami strešných šindľov na našom trhu?

 Na našom trhu sú strešné asfaltové šindle stále ešte ľudovo označované podľa krajiny ich vzniku ako napríklad kanadský šindeľ, fínsky šindeľ a hojne taktiež aj „bonský“ asfaltový šindeľ, podľa sídla spoločnosti AWA ktorá ako prvá zaviedla výrobu bitúmenových šindľov na európskom území a jej strešné šindle vysokej kvality boli dovážané taktiež na území SR. Asfaltový „bonský“ šindeľ značky AWA je už však mýtom na trhu šindľových krytín a dlhšiu dobu sa už na našom trhu šindľových krytín neobjavuje. Jeho kvalitatívnym nástupcom sa stal fínsky sbs modifikovaný asfaltový strešný šindeľ KATEPAL.


Nejčastější chyby

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL1.  Výrobok je inštalovaný na streche s príliš malým sklonom.

Problémy so zatekaním, pretože tlak vody vznikajúci na streche s malým sklonom je väčší.
Pri výbere krytiny je vždy potrebné najprv zistiť minimálny sklon pre použitie krytiny.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL2.  Zlá (príliš krátka) dĺžka klincov.

Príliš krátke klince postupne vystupujú z podkladových dosiek a zároveň zdvíhajú pás alebo šindeľ, čo vedie k uvoľneniu spojov.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL3. Pripevnenie pomocou sponiek.

Sponkovač nie je vybavený obmedzovačom hĺbky úderu, ale hĺbka sa nadstaví regulátorom tlaku kompresora. Preto ide sponka v mäkkom dreve príliš hlboko (prereže sa skrz pás alebo šindle) a v tvrdom dreve a v miestach sukov príliš plytko a pás alebo šindeľ zostáva uvoľnený.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL4.  Poddimenzované alebo nefunkčné vetranie strešného priestoru.

Vlhkosť kondenzuje do strešnej konštrukcie a pôsobí napúčanie podkladových dosiek. V najhoršom prípade vzniká poškodenie hnilobou počas veľmi krátkej doby. Môže sa vyskytnúť aj zatekanie kondenzátu.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL5.  Nedostatočná parozábrana.

Vlhkosť sa dostane do konštrukcie (najmä v zime), čo môže spôsobiť veľké problémy s kondenzáciou a/alebo poškodenie hnilobou.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL6.  V úžľabiach nie sú šindle v celej ploche nalepené na úžľabinový pás.

Najčastejšie sa vyskytuje zatekanie v úžľabiach, najmä na jar počas topenia snehu a neskôr aj za lejakov po celý rok.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL7.  Podkladové dosky sú pribité príliš tesne.

V najhoršom prípade sa dosky začínajú zdvíhať počas prvej veľmi vlhkej jesene, čo spôsobí roztrhnutie hydroizolácie a tým aj zatekanie.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL8.  Podkladové dosky či OSB dosky sú príliš tenké alebo ich spoje nie sú podopreté.

Konštrukcia nevydrží normálny pohyb na streche, čo môže spôsobiť roztrhnutie hydroizolácie pri pohybe na streche alebo vplyvom snehu a ľadu.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL9.  Utesnenie lemovania komína nie je vykonané podľa návodu.

Zatekanie pri lemovaní komína.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL10.  Strešné šindle sú pribité pri hornom okraji.

Klince prejdú skrz len jeden šindeľ a nepritlačia lepkavý povrch šindľa k povrchu predchádzajúceho šindľa. V najhoršom prípade sa môže počas búrky uvoľniť celá krytina.

 


Vytrvalé falošné mýty a tvrdenia:

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL1.  Lepenkový klinec nesmie prejsť cez podkladovú dosku.

ZLE, klinec musí prejsť cez podkladovú dosku!

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL2.  Pri stavbe podkladu musia byť dosky pribité tesne.   

ZLE, pre suché drevo je potrebné nechať medzery pre napúčanie medzi doskami (1-2 mm).

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL3.  Pri sedlovej a valbovej streche vzduch prúdi skrz škáry podhľadových dosiek, teda vetranie funguje.           

ZLE, pokiaľ pri hrebeni nie sú odvetrávacie otvory, kondenzuje sa vlhkosť pod hrebeňom v hornej časti neodvetrávaného priestoru.

Fínsky strešný asfaltový šindeľ KATEPAL4.  Pri dome s príkrou strechou, kde má strop sklon v smere strechy, stačí vetranie cez odkvapové hrany.

ZLE, pri hrebeni musia byť odvetrávacie otvory a vzduch musí mať výstupy medzi všetkými priehradovými nosníkmi (v prípade potreby je dôležité použiť hrebeňové odvetranie).